.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مهاجرت عروس غاز از تالاب‌هاي گيلان

اداره كل حفاظت محيط زيست گيلان اعلام كرد: پرنده عروس غاز از گونه‌هاي حمايت شده جهاني، حدود 15 سال است كه مسير مهاجرت خود را از تالاب‌هاي گيلان در ايران تغيير داده است.   
 
به گزارش شمال نيوز به نقل از روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست گيلان، در ايران مجموعاً 5 گونه غاز به صورت زمستان گذران وجود دارد كه 4 گونه آن جنس ANSER و يك گونه آن از جنس BRANTA تعلق دارند.
عروس غاز يكي از زيباترين گونه خانواده غازهاست كه با رنگ بلوطي سينه و گلو و نوار سفيدي كه چشم را از رنگ سياه شكم جدا مي كند قابل شناسايي است.
پاهاي اين پرنده تقريباً در وسط شكم قرار مي‌گيرند كه اين وضعيت كمك زيادي به آن مي نمايد تا به راحتي بتواند برروي زمين تغذيه كند، ضمن اينكه نر و ماده عروس غاز هم شكل هستند و هر دو به زيبايي يكديگرند.
براساس اين گزارش، اين گونه در سال‌هاي گذشته از پرندگان مهاجر زمستان گذران ايران بوده كه در دو دهه اخير مسير مهاجرت خود را تغيير داده و به تالاب هاي ايران مهاجرت نمي‌كنند و در سال‌هاي اخير تنها به تعداد اندك و كمتر از شمار انگشتان يك دست در تالاب‌هاي جنوب و جنوب غرب كشور ديده شده‌اند.
جمعيت جهاني اين گونه حدود 700 هزار قطعه است و در ايران در اوايل دهه 1970 تا 4 هزار قطعه نيز شمارش شده، اما از آن پس با يك شيب بسيار تند مواجه با كم شدن جمعيت اين گونه بوده‌ايم به نحوي كه از دهه 1990 اين مقدار به چند عدد در سال تقليل يافت كه اين امر بيش از هر چيز نشان از تغيير مهاجرت اين گونه دارد كه از عمده دلايل آن تغييرات بوم شناختي تالاب‌هاي زمستان گذراني است.
همچنين تغييرات شديد در حواشي تالاب‌هايي چون ميانكاله، تالاب انزلي و دشت مغان موجب شده كه جايگا‌ه‌هاي تغذيه‌اي اين گونه از بين برود و از طرفي شكار بي‌رويه اين گونه به خصوص در دهه‌هاي 1960، 1970 و 1980 بطور خودكار اين تغيير رفتار مهاجرت را در گونه عروس غاز به وجود آورد كه اين تغيير رفتار بدون شك آثار اكولوژيك خود را روي اكوسيستم‌هاي آبي و خشكي برجاي خواهد گذاشت.
لازم به توضيح است كه عروس غاز از اواسط آبان تا اوايل آذر به كشور ايران مهاجرت و تا پايان فصل زمستان نيز در ايران مشاهده مي شد.
متاسفانه تعداد قليلي از آن نيز كه گاه به ايران مي‌آيند، توسط شكارچيان متخلف شكار مي‌شوند كه محيط زيست گيلان در اين زمينه اطلاع رساني‌هاي خود را به جامعه شكارچيان گيلان در خصوص حفظ اين گونه انجام داده است.
احياي زيستگاه‌هاي اين پرنده شايد امري بعيد به نظر برسد، اما امكانپذير است و اطلاع‌رساني در خصوص گونه‌هاي نادر به جامعه شكارچيان از جمله اقدامات جديدي است كه محيط زيست گيلان با طراحي پوسترهاي جذاب و اطلاع رساني نسبت به محدود كردن تخريب جمعيت گونه‌هايي از اين دست اقدام كرده است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.066 seconds.